Unijne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r., wprowadziło obowiązek informacyjny dotyczący przetwarzania danych osobowych. Każdy właściciel bądź administrator strony internetowej lub sklepu online jest nim objęty i powinien dostosować te informacje do dnia wejścia obowiązywania rozporządzenia, czyli 25.05.2018 r.
Klauzula RODO – gotowa formułka dla leniwych
Wzór – Jednoosobowa działalność gospodarcza
Administratorem Twoich danych jest [pełna nazwa firmy] z siedzibą w [adres siedziby], wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod numerem NIP: [NIP], REGON: [REGON]. W sprawach związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych wyznaczony został punkt kontaktowy w postaci adresu e-mail: [ades e-mail] Kontakt we wskazanych sprawach możliwy jest także w postaci tradycyjnej korespondencji na adres administratora z dopiskiem: „Ochrona Danych Osobowych” oraz osobiście pod adresem [adres siedziby bądź miejsca wykonywania działalności].
Podane przez Ciebie dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach:
– wykonania umowy kupna-sprzedaży bądź usługi – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, aż do czasu zakończenia umowy,
– marketingu bezpośredniego – do czasu zakończenia umowy lub złożenia sprzeciwu,
– finansowo-księgowych – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania przepisów prawa podatkowego,
– obrony przed roszczeniami i dochodzenia roszczeń – do czasu wygaśnięcia okresu roszczeń zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego,
– prowadzenia procesów reklamacyjnych.
Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu (np. jeśli dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody lub w celach marketingowych czy udostępniania Twoich danych); posiadasz prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. W celu cofnięcia zgody możesz skontaktować się z punktem obsługi klienta w naszej siedzibie bądź biurze [adres siedziby bądź biura] lub wysyłając wiadomość e-mail na adres: [adres e-mail]. Masz również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie przez Ciebie danych osobowych jest w pełni dobrowolne. Niepodanie danych osobowych będzie skutkowało niemożliwością pełnego wykonania zobowiązań, przyjętych przez [nazwa firmy] w ramach zawieranych z Tobą umów.
Warto wiedzieć, iż RODO:
– nie wymaga zbierania zgód na przetwarzanie danych osobowych od początku, jeżeli wcześniej były zbierane prawidłowo,
– nakazuje by wszelkie komunikaty dotyczące ochrony danych osobowych pisane były prostym i zrozumiałym językiem,
– nie wymaga większej ilości zgód niż w przypadku poprzedniej ustawy,
– nie zakazuje profilowania (personalizowanie reklam, remarketing, sugerowanie produktów), a jedynie przejrzystego informowania o nim użytkownika,
– nie zmienia sfery informowania o użyciu plików „cookies”, tzw. ciasteczek
– daje możliwość do usunięcia danych osobowych czyli do tzw. bycia zapomnianym, lecz często nie może być traktowane bezwzględnie (np. w przypadku back-up’ów).
W przypadku małych firm oraz jednoosobowych działalności gospodarczych (zależenie od faktycznej wielkości struktury firmy) wdrożenie RODO nie musi być wykonane przez firmę zewnętrzną i można je zrobić samodzielnie po zapoznaniu się z rozporządzeniem oraz dodatkowymi rzetelnymi informacjami. Nie zawsze konieczne są zaawansowane systemy zabezpieczeń, które kosztują fortunę jak na możliwości tego typu biznesów.
Jeżeli nasz tekst pomógł Ci, prosimy o pozostawienie pozytywnej opinii na naszym profilu Google+. Kliknij link https://goo.gl/7YekXQ i w prawej kolumnie na jej dole wybierz opcję „Dodaj opinię”. Serdecznie dziękujemy i postaramy się aby nasza baza darmowych porad i wskazówek była coraz większa!